"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát." Martin Kríž a kolektív
"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát." Martin Kríž a kolektív
Verejný sektor a neziskový sektor vo Vzdelávaní:
(vybrané organizácie)
INFORMAČNÉ PORTÁLY
Europass
Oficiálny portál na úrovni EÚ, na ktorom môžte uchovávať svoje certifikáty a diplómy, vyhľadávať pracovné ponuky i vzdelávacie aktivity a toto všetko zdieľať v digitálnej forme.
Eduworld
Portál Eduworld.sk sa zameriava na:
podporu tém vzdelávania a sebarozvoja detí i dospelých;
zviditeľňovanie dôležitých hodnôt v spoločnosti;
vytváranie pozitívneho prostredia, kde sa spájajú rodičia, učitelia a študenti.
Na portáli Eduworld nájdete každý deň atraktívne nové články pre rodičov, učiteľov i študentov, detailné databázy škôl ( jasle, základné, stredné a vysoké školy), databázy kurzov pre deti a dospelých z rôznych oblastí s možnosťou hodnotenia.
Dobrá škola
Portál pre učiteľov, aby sa mohli inšpirovať, zdieľať, spoznávať.
Direktor
Portál pre riaditeľov škôl a zriaďovateľov.
SŠ a VŠ NA PRÍPRAVU BUDÚCICH UČITEĽOV
Učiteľ(ka) materskej školy - vyžaduje sa aspoň ukončené vzdelanie na Strednej Odbornej Škole, odbor 7649 M učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo
Učiteľ(ka) prvého stupňa základnej školy - vyžaduje sa aspoň ukončené vzdelanie druhého stupňa na Vysokej Škole, odbor učiteľstvo a pedagogické vedy
Učiteľ(ka) druhého stupňa základnej školy - vyžaduje sa aspoň ukončené vzdelanie druhého stupňa na Vysokej Škole, odbor učiteľstvo a pedagogické vedy, prípadne iné odbory spolu s doplňujúcim pedagogickým štúdiom na získanie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ podľa § 43 ods. 1 písm. a) zákona.
Učiteľ(ka) strednej školy - vyžaduje sa aspoň ukončené vzdelanie druhého stupňa na Vysokej Škole, odbor učiteľstvo a pedagogické vedy, prípadne iné odbory spolu s doplňujúcim pedagogickým štúdiom na získanie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ podľa § 43 ods. 1 písm. a) zákona. Učiteľ pre Odborné vzdelávanie musí spĺňať ďalšie požiadavky v zmysle Vyhlášky.
Vysoké Školy pripravujúce budúcich učiteľov (24 fakúlt)
Košice - Univerzita Pavla Jozefa Šafárika (Filozofická fakulta, Prírodovedecká fakulta)
Košice - Katolícka univerzita v Ružomberku (Teologická fakulta)
Prešov - Prešovská univerzita (Pedagogická fakulta, Fakulta humanitných a prírodných vied, Filozofická fakulta, Fakulta Športu)
Banská Bystrica - Univerzita Mateja Bela (Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta, Fakulta prírodných vied, FTVŠ)
Ružomberok - Katolícka univerzita (Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta)
Žilina - Žilinská Univerzita (Fakulta humanitných vied)
Nitra - Univerzita Konštantína Filozofa (Pedagogická fakulta, Fakulta prírodných vied a informatiky, Fakulta stredoeurópskych štúdií, Filozofická fakulta)
Trnava - Trnavská Univerzita (Pedagogická fakulta)
Trnava - Univerzita Sv. Cyrila a Metoda (Filozofická fakulta)
Bratislava - Univerzita Komenského (Pedagogická fakulta, Filozofická fakulta, Prírodovedecká fakulta, FTVŠ, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky, Evanjelická bohoslovecká)
Bratislava - Ekonomická Univerzita (Fakulta aplikovaných jazykov)
Komárno - Univerzita J. Selyeho (Pedagogická fakulta)
Viac o príprave budúcich učiteľov:
rok 2015, PROFESIJNÁ PRAKTICKÁ PRÍPRAVA BUDÚCICH UČITEĽOV
Projekt koordinovala Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici a jej Pedagogická fakulta a pracovali v ňom zástupcovia 7 fakúlt 5 univerzít:
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici,
Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach,
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre,
Univerzita Komenského v Bratislave
Prešovská univerzita v Prešove
ASOCIÁCIE a ODBORY
Grémium školstva (G7) – 7 predstaviteľov najväčších stavovských organizácií regionálneho školstva, ktoré s dlhoročnou expertízou zastupujú záujmy štátnych aj neštátnych materských, základných a stredných škôl, ako aj základných umeleckých škôl a školských zariadení:
Zväz školských asociácií a združení SR
Aliancia Stredoškolákov
https://alianciastredoskolakov.sk/
Študentská rada Vysokých Škôl
Nové školské odbory
Slovenská komora učiteľov
Republiková Únia Zamestnávateľov (RÚZ SR), odborné vzdelávanie
https://www.ruzsr.sk/sk/profile/peter-fecik/
...a ich návrh k reforme Terciárneho vzdelávania z roku 2017:
https://www.ruzsr.sk/media/9e9b03cd-eb62-4d40-814a-d62987493eaf.pdf
NEZISKOVKY
Class Academy
Class Academy je miestom pre učiteľov angličtiny, ktorí chcú, aby ich hodiny boli kvalitnejšie, aby sa mohli stať učiteľmi, akými vždy chceli byť. A tiež si učenie užívali.
Class Academy poskytuje interaktívne hry (materiály, metodiku), učiteľské skupiny, workshopy, hosťovanie i mentoring.
Životológia
Je to vzdelávací program, ktorý sa stará o osobnostný rozvoj a mentálne zdravie mládeže a dospelých.
Vzdeláva mládež v rozvoji reálnych zručností života, ktoré žiadna škola neučí.
Indícia
Indícia sa venuje sa vzdelávaniu a inšpirovaniu učiteľov a manažérov na školách. Má napríklad prepracované programy pre učiteľov vied (Expedícia), informatiky (Informatika s Emilom), človeka a spoločnosti (Civilizácia), matematiky (Hejného metóda), a ďalšie zaujímavé projekty s vysokými školami, verejným sektorom i inými neziskovkami.
Komenského Inštitút
KI je priestor pre neustály rast, rozvoj a prepájanie pedagógov, ktorí majú potenciál prinášať do svojich škôl a tried inovácie a nápady. Bezpečný priestor, v rámci ktorého budú cítiť vzájomnú podporu a chuť naďalej profesijne rásť, navzájom sa inšpirovať a šíriť svoje zručnosti a nápady do všetkých regiónov Slovenska.
https://komenskehoinstitut.sk/
Eduvalue
Misiou Eduvalue je prinášať inovatívnym vzdelávacím projektom nielen financie, ale aj expertízu z oblasti budovania stabilných a udržateľných organizácií. Taktiež prinášajú príležitosti na prepájanie vzdelávacích organizácií (ich lídrov, tímov, aj komunít podporovateľov a absolventov ich programov) a podporujú zdieľanie ich unikátneho know how.
Ako príklad uvediem spoluprácu Eduvalue s platformou GROWNi pri tvorbe online databázy inovatívnych organizácií, projektov a jednotlivcov:
https://www.eduvalue.sk/mapujeme-inovacie/
GROWNi
GROWNi je online portál s poslaním zlepšiť Slovensko.
Prepája ľudí a organizácie, ktorí majú hodnoty a odhodlanie zlepšovať našu krajinu.
Teach
"Teach Next je program pre budúcich lídrov a líderky a zároveň 2-ročný full-time platený job v školstve s nástupným platom porovnateľným s top firmami. Okrem zmysluplného štartu kariéry, pri ktorom si vyskúšaš učiť na škole, absolvuješ špičkové školenia a tréningy líderských zručností. Pripravíme ťa na učenie, ale získané skúsenosti zúročíš pri akejkoľvek práci."
APPKY
EduPage - appka pre administráciu ZŠ a SŠ vrátane komunikácie so žiakmi a rodičmi
Škola na webe - appka pre administráciu ZŠ a SŠ vrátane komunikácie so žiakmi a rodičmi
Smart Books - Prvá inteligentná cvičebnica (ZŠ a 6 predmetov SŠ) žiaka/študenta vyskúša, vysvetlí mu, čo nevie a precvičuje ho až do naučenia.
Duolingo - appka na učenie sa jazykov
EduFactory - portfólio rôznych appiek
https://edufactory.pixelfederation.com/archiv
Khan Academy a iné zaujímavé vzdelávacie appky vo svete
https://www.techbox.sk/6-aplikacii-pomocou-ktorych-sa-mozete-vzdelavat-aj-v-bezpeci-domova
eAktovka - štátna appka učebníc a pracovných zošitov
https://edicnyportal.iedu.sk/Briefcase
Viki - štátny portál pre učiteľov na zdieľanie obsahu
Erasmus+ appka
https://erasmus-plus.ec.europa.eu/european-student-card-initiative/erasmus-app/how-to-get?
eduGAIN - With just one trusted identity provided by user’s institution as part of an identity federation participating in eduGAIN, users can access services from other participating federations. Even better, it works with single sign-on (SSO), so that user needs to login only one time during a browser session.
https://edugain.org/edugain-users/
EÚ
European Education Area
European Education Area čiže Európsky Vzdelávací Priestor je priestor, ktorý podporuje spoluprácu medzi krajinami EÚ v oblasti vzdelávania s cieľom vybudovať odolnejšie a inkluzívnejšie vnútroštátne systémy vzdelávania a odbornej prípravy.
https://www.consilium.europa.eu/sk/policies/education-area/#what
https://education.ec.europa.eu/about-eea/education-and-training-monitor
VEREJNÝ SEKTOR
Ministerstvo školstva
Centrum Vedecko-Technických Informácií SR (CVTI)
Podpora vedy, výskumu, vývoja, inovácií a vzdelávania
Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo
Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo je verejnoprávna inštitúcia, ktorej úlohou je vykonávať činnosti externého zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike. Bola zriadená zákonom č. 269/2018 Z. z. ako právnická osoba so sídlom v Bratislave.
Poslaním agentúry je prispievať k zlepšovaniu kvality vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike nástrojmi externého zabezpečovania kvality podľa princípov ESG 2015 a v súlade s očakávaniami strán zainteresovaných na vzdelávaní.
Agentúra poskytuje vysokým školám odborný a nezávislý pohľad na kvalitu vzdelávania a posilňuje kultúru kvality.
Rozhoduje najmä vo veciach týkajúcich sa udeľovania oprávnení VŠ na základe ich žiadostí a plní ďalšie súvisiace úlohy.
Regionálne úrady školskej správy (RÚŠS)
Regionálne úrady školskej správy (RÚŠS) sa zriaďujú ako orgány miestnej štátnej školskej správy v sídle každého kraja k 1. januáru 2022 a ako samostatné právne subjekty od tohto termínu budú vykonávať doterajšiu agendu odborov školstva okresných úradov v sídle kraja. Majú na starosti financovanie škôl (MŠ, ZŠ, SŠ,...), a spadajú pod ne aj špeciálne školy.
https://www.minedu.sk/regionalne-urady-skolskej-spravy/
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM)
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM), do ktorého sa zlúčili od 1. júla 2022 Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) znamená efektívnejšie využitie finančných zdrojov na vzdelávanie, ktoré bolo dlhodobým zámerom rezortu školstva.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) poskytuje vzdelávanie a poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom, metodicky usmerňuje školy a školské zariadenia, aplikuje pedagogický výskum, organizuje predmetové olympiády a súťaže, poskytuje externé testovanie na školách, neformálne vzdeláva mládež či spravuje knižničný fond. Zároveň bude reflektovať potreby vzdelávania pre moderné školstvo a plniť aktivity z Plánu obnovy."
Štátny Inštitút Odborného Vzdelávania
Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) je priamo riadenou organizáciou Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky, ktorá zodpovedá za koordináciu odborného vzdelávania a prípravy a vzdelávania dospelých na Slovensku.
ŠIOV je zároveň národným koordinačným miestom pre európsky kvalifikačný rámec (NKM EKR) v Slovenskej republike.
NKM EKR bolo vytvorené na základe odporúčania Európskeho parlamentu a Rady z 23. apríla 2008 o vytvorení európskeho kvalifikačného rámca pre celoživotné vzdelávanie a rozhodnutia Ministerstva školstva SR z roku 2014. Na základe poverenia MŠVVŠ SR od roku 2019 zabezpečuje aj koordináciu aktivít v oblasti vysokoškolských kvalifikácií vo vzťahu ku kvalifikačnému rámcu Európskeho vysokoškolského priestoru (QF-EHEA).
Štátna Školská Inšpekcia
Vysoká kvalita vzdelávania: kladenie veľkého dôrazu na zabezpečenie relevantného a kvalitného vzdelávania, ktoré pripravuje žiakov na úspešný a plnohodnotný život.
Bezpečné a inkluzívne prostredie: podpora inkluzívneho vzdelávania v bezpečnom prostredí, ktoré zohľadňuje potreby a rozmanitosť detí a žiakov bez ohľadu na ich pohlavie, rasu, etnický pôvod, náboženstvo, fyzickú schopnosť alebo sociálne zázemie.
Profesionalita učiteľov a riaditeľov: monitorovanie ich potrebnej kvalifikácie, odbornosti, zručnosti a odbornej prípravy na riadenie vzdelávacieho procesu, podpora profesionálneho rozvoja učiteľov, riaditeľov.
Transparentnosť a zodpovednosť: podporovanie transparentnosti v činnosti škôl a školských zariadení a informovanie verejnosti o výsledkoch hodnotenia jednotlivých škôl Štátnou školskou inšpekciou. Efektívne zabezpečovanie zodpovednosti škôl a školských zariadení a jej zamestnancov za svoje činnosti a nesprávne správanie sa.
Hodnotenie a monitorovanie: pravidelné hodnotenie a monitorovanie škôl s cieľom zistiť ich silné stránky a identifikovať oblasti vyžadujúce zlepšenie a ponúkať im konkrétne odporúčania na zlepšenie ich výkonu.
Spolupráca všetkých aktérov vzdelávania: podpora aktívneho zapojenia rodičov a žiakov do vzdelávacieho procesu. Zabezpečenie akceptácie ich názorov aj pri rozhodovaní o zlepšeniach a zmenách v školách.
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
Zaoberá sa komplexným skúmaním psychického vývinu a osobnostného rozvoja detí v norme i patológii, skúma činitele a podmienky vývinu, možnosti jeho optimalizácie v rodine, škole i ďalších zariadeniach a inštitúciách, vytvára a aktualizuje štandardy odborných a odborno-metodických činností, vytvára odborné materiály, realizuje vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov v systéme poradenstva a prevencie a školských výchovných zariadeniach.