Materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti:
sociálno-emocionálnej,
intelektuálnej,
telesnej,
morálnej,
estetickej,
rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalšie vzdelávanie. Pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.
(zdroj: minedu.sk)
Ciele výchovy a vzdelávania v materskej škole
(zdroj: ŠVP pre MŠ, minedu.sk)
- zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými,
- uľahčovať dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené – inštitucionálne, školské prostredie,
- podporovať vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu,
- podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa,
- sprostredkovať základy verejnej kultúry a rozvíjať u dieťaťa dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie,
- umožňovať dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí,
- identifikovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a zabezpečovať im podmienky na individuálny rozvoj v súlade s týmito potrebami,
- zabezpečovať dostupnosť a rovnosť vo výchove a vzdelávaní,
- zabezpečovať dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti,
- získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí a pri koordinovanom úsilí o zabezpečovanie blaha a potrieb detí.
Profil absolventa
(zdroj: ŠVP pre MŠ, minedu.sk)
Dieťa je po absolvovaní materskej školy pripravené na vstup do ZŠ a na ďalší aktívny život v spoločnosti.
Vzdelávanie v materskej škole smeruje k osvojeniu všeobecného vzdelania a poskytuje základné predpoklady pre všeobecné vzdelávanie na nasledujúcich stupňoch vzdelávania.
Dieťa, ktoré absolvuje materskú školu, disponuje štandardnými charakteristikami školskej spôsobilosti konkretizovanými vo vzdelávacích štandardoch.
Zohľadňujúc základný rámec kľúčových kompetencií dieťa v materskej škole získava elementárne základy:
1. komunikačných kompetencií,
2. matematických kompetencií a v oblasti vedy a techniky,
3. digitálnych kompetencií,
4. kompetencií učiť sa, riešiť problémy, tvorivo a kriticky myslieť,
5. sociálnych a personálnych kompetencií,
6. občianskych kompetencií,
7. pracovných kompetencií.
Strategický cieľ
Do roku 2030 by mal byť podiel detí vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96 %.
(SR v 2015: 78,4% 4+r.; EÚ: 95,4%; SR v 2020: 82%)
Realizované a plánované zmeny
Zavedenie povinného predprimárneho vzdelávania v materskej škole pre každé dieťa 1 rok pred plnením povinnej školskej dochádzky v ZŠ (dobudovanie kapacít, dofinancovanie podporného personálu)
Zavedenie právneho nároku na predprimárne vzdelávanie dieťaťa od 3 rokov
Odstránenie finančných bariér prístupu detí z rodín s nízkym príjmom k predprimárnemu vzdelávaniu
Prehodnotenie aktuálnych kvalifikačných predpokladov na vykonávanie činností v MŠ
Zmena financovania MŠ (obce už nemajú zriaďovateľskú činnosť ako originálnu kompetenciu, ale ako prenesenú kompetenciu s normatívom)