Keďže sa mi nepodarilo nájsť webstránku, ktorá by bola akousi kronikou reforiem vo vzdelávaní odštartovanej dokumentom "Učiace sa Slovensko" z roku 2017, mojím cieľom je vytvárať tento priestor, kde môžete nájsť kľúčové dokumenty a miľníky zmien vo vzdelávaní, od MŠ po VŠ.
(zdroje: Štátny Vzdelávací Program, vzdelavanie21.sk, minedu.sk)
Vízia, ciele, výstupy reforiem vo Vzdelávaní
Začnime od konca - čo by malo byť výstupom vzdelávacieho systému?
Nový Štátny Vzdelávací Program pre regionálne školstvo má toto:
"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát." Martin Kríž a kolektív
Aktuálne strategické ciele pre vzdelávanie do roku 2030
Regionálne školstvo (MŠ, ZŠ a SŠ)
Do roku 2030 by mal byť podiel detí vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96 %.
(SR v 2015: 78,4% 4+r.; EÚ: 95,4%; SR v 2020: 82%)
Podiel 15-ročných detí s nízkymi výsledkami v čítaní, matematike a vede do roku 2030 by mal byť menej 15%
(SR v 2015: 30,7%; EÚ: 21%, SR v roku 2022: 30+%).
Podiel žiakov s nízkymi výsledkami v počítačovej a informačnej gramotnosti do roku 2030 by mal byť menej 15 %.
Podiel osôb, ktoré predčasne ukončili vzdelávanie a odbornú prípravu, do roku 2030 by mal byť menej 9 %.
(SR v 2017: 9,3%; EÚ: 10,6%).
Vyššie vzdelanie (VŠ a VoŠ)
Podiel 25-34 ročných s terciárnym vzdelaním do roku 2030 >45%.
(SR v 2017 30-34 roční: 34,4%; EÚ: 39,9%).
(SR v 2022 25-34 roční: 39%; EÚ 42%)
Podiel čerstvých absolventov odborného vzdelávania a prípravy, ktorí majú prospech z vystavenia vzdelávaniu na pracovisku počas svojho odborného vzdelávania a prípravy, do roku 2025 by mal byť viac ako 60 %..
Celoživotné vzdelávanie
Najmenej 47% dospelých vo veku 25-64 rokov by sa malo zúčastniť vzdelávania počas posledných 12 mesiacov, do roku 2025.
(SR v 2017: 3,4%; EÚ: 10,9%; cieľ bol 15%)
Kľúčové miľníky a/alebo dokumenty:
Učiace sa Slovensko, rok 2017
Národný Program Rozvoja Výchovy a Vzdelávania, rok 2018
Plán Obnovy a Odolnosti, rok 2021
Reformované Ministerstvo a relevantné organizácie, roky 2018-2024
Verejné výdavky na vzdelávacie inštitúcie v SR
Vzdelávanie prináša výsledky v horizonte dekád.
Aktuálne zmeny na ZŠ (2026) uvidíme v prvých PISA testoch po roku 2035.
Tu vidieť úpadok vo financovaní školstva 15-30 rokov dozadu - rezort vtedy viedli postupne nominanti SNS, SDĽ, KDH a opäť SNS, neskôr SMER a opäť SNS, (SNS viedlo školstvo 12 rokov, SMER/SDĽ 8 rokov), pričom v rokoch 2009-2020 boli verejné výdavky do vzdelávania 3.9-4.2% HDP.
Prosperujúca krajina dáva na vzdelávanie 5.5-6.0% HDP, pretože rozumie hodnote tejto investície.
Rok 2017
"Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na základe programového vyhlásenia vlády začalo v roku 2016 pripravovať návrh Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania, ktorý má pokrývať v 10-ročnom výhľade strategické zámery SR v oblasti výchovy a vzdelávania.
Prizvalo k spolupráci skupinu expertov, ktorí v prvej etape pripravili samostatný návrh cieľov pre oblasť regionálneho školstva a pre oblasť vysokého školstva. Po okrúhlych stoloch a konzultáciách s odbornou verejnosťou dostali autori 379 pripomienok, ktorými sa zaoberali, mnohé zohľadnili a zapracovali do uceleného dokumentu. Dokument s názvom „Učiace sa Slovensko“ obsahuje aj návrhy opatrení ako z dnešného stavu výchovy a vzdelávania dosiahnuť navrhované ciele.
Bol predložený na verejnú diskusiu v marci 2017. Za dva mesiace k nemu prišlo takmer 4 000 pripomienok, ktoré boli všetky vyhodnotené a po diskusii autorov boli akceptované alebo čiastočne akceptované pripomienky premietnuté do výslednej verzie dokumentu. Po tejto širokej diskusii a zapracovaní pripomienok bola predložená finálna verzia „Učiace sa Slovensko“ ako návrh Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania na Slovensku do roku 2027."
"Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania určuje smerovanie slovenského školstva na nasledujúcich desať rokov
(2018 - 2027).
Dokument tvorí 12 čiastkových cieľov (6 pre regionálne školstvo a 6 pre vysoké školstvo) a 106 opatrení.
Opatrenia sú rozpracované do implementačného plánu, ktorý pozostáva z 5 dvojročných na seba nadväzujúcich akčných plánov.
Tu je aktuálny 2-ročný implementačný plán na roky 2024 až 2026, a plán 89 praktických zmien pre zlepšenie školstva predstavených ako Nežná revolúcia vo vzdelávaní.
A tu môžte nájsť pôvodný NPRVV aj s prvým implementačným plánom na roky 2018-2019.
NPRVaV bol aktualizovaný v novembri 2022 a bude znova aktualizovaný najneskôr koncom roka 2025."
Strategické ciele v období 2017-2019:
Strategické ciele v období 2020-2023:
Strategické ciele v období 2024-2026:
Regionálne školstvo (MŠ, ZŠ a SŠ)
Do roku 2030 by mal byť podiel detí vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96 %.
(SR v 2015: 78,4% 4+r.; EÚ: 95,4%; SR v 2020: 82%)
Podiel 15-ročných detí s nízkymi výsledkami v čítaní, matematike a vede do roku 2030 <15%
(SR v 2015: 30,7%; EÚ: 21%, SR v roku 2022: 30+%).
Podiel žiakov s nízkymi výsledkami v počítačovej a informačnej gramotnosti do roku 2030 <15 %.
Podiel osôb, ktoré predčasne ukončili vzdelávanie a odbornú prípravu, do roku 2030 <9 %.
(SR v 2017: 9,3%; EÚ: 10,6%).
Vyššie vzdelanie (VŠ a VoŠ)
Podiel 25-34 ročných s terciárnym vzdelaním do roku 2030 >45%.
(SR v 2017 30-34 roční: 34,4%; EÚ: 39,9%).
Podiel čerstvých absolventov odborného vzdelávania a prípravy, ktorí majú prospech z vystavenia vzdelávaniu na pracovisku počas svojho odborného vzdelávania a prípravy,
do roku 2025 >60 %..
Celoživotné vzdelávanie
Najmenej 47% dospelých vo veku 25-64 rokov by sa malo zúčastniť vzdelávania počas posledných 12 mesiacov, do roku 2025.
(SR v 2017: 3,4%; EÚ: 10,9%; cieľ bol 15%)
"Plán obnovy a odolnosti SR bol vypracovaný a schválený na základe kritérií Nariadenia európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2021/241 z 12. februára 2021, ktorým sa zriaďuje mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti.
Plán obnovy a odolnosti stanovuje ucelený balík reforiem a investícií (6,4 mld EUR pre SR), ktoré sa budú realizovať do roku 2026 a ktoré budú podporené z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.
Zlepšenie výsledkov vzdelávania vďaka kurikulárnej reforme a lepšej príprave učiteľov pomôže reštartovať a zrýchliť ekonomický rast a konvergenciu Slovenska k priemeru EÚ. Zvýšenie kvality slovenských žiakov a študentov nad úroveň priemeru krajín OECD by mohlo dlhodobo zvýšiť ročný ekonomický rast o 0,5 percentuálneho bodu. Posilnenie inklúzie sociálne a zdravotne znevýhodnených detí vo vzdelávaní výrazne prispeje k ich úspešnému začleneniu do spoločnosti a na trh práce.
Kvalitnejší výskum a spolupráca verejného a súkromného sektora prispejú k rozvoju sektorov s vysokou pridanou hodnotou, k vyššej dlhodobej inovatívnosti a konkurencieschopnosti slovenských podnikov a k budovaniu strategickej autonómie EÚ v oblasti top inovatívnych technológií. Lákanie a udržanie talentov vytvára predpoklady na rast ekonomiky a tvorbu pracovných miest."
Alokované prostriedky v miliónoch EUR (pôvodný a aktualizovaný plán)
Podrobnejší prehľad jednotlivých komponentov Plánu Obnovy a Odolnosti vrámci Vzdelávania, a Vedy, Výskumu a Inovácií
Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania na všetkých stupňoch (vzdelávanie, komponent 6)
Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov
Definícia konceptu špeciálnych výchovno vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní, vrátane systému ich financovania
Reforma systému poradenstva a prevencie a zabezpečenie systematického zberu dát v oblasti podpory duševného zdravia detí, žiakov a študentov
Implementácia nástrojov na prevenciu predčasného ukončovania školskej dochádzky a úprava F-odborov
Kompenzačné opatrenia na zmierňovanie dopadov pandémie vo vzdelávaní pre žiakov základných a stredných škôl
Debarierizácia školských budov na všetkých úrovniach vzdelávacieho systému
Vzdelávanie pre 21. storočie (vzdelávanie, komponent 7)
Reforma obsahu a formy vzdelávania (kurikulárna a učebnicová reforma)
Príprava a rozvoj učiteľov na nové obsahy a formy výučby (zmena vysokoškolskej prípravy učiteľov a posilnenie profesijného rozvoja učiteľov)
Digitálna infraštruktúra v školách
Dobudovanie školskej infraštruktúry
Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl (vzdelávanie, komponent 8)
Zmena financovania vysokých škôl vrátane zavedenia výkonnostných zmlúv
Zavedenie systému periodického hodnotenia vedeckého výkonu
Nový prístup k akreditácii vysokoškolského vzdelávania.
Reforma riadenia vysokých škôl
Koncentrácia excelentných vzdelávacích a výskumných kapacít
Investičná podpora pri strategickom rozvoji vysokých škôl
Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja a inovácií (komponent 9)
Reforma riadenia, hodnotenia a podpory v oblasti vedy, výskumu a inovácií
Reforma organizácie a financovania nepodnikateľských výskumných inštitúcií, najmä SAV
Podpora medzinárodnej spolupráce a zapájania sa do projektov Horizont Európa a EIT
Podpora spolupráce firiem, akademického sektora a organizácií výskumu a vývoja Excelentná veda
Výskum a inovácie pre dekarbonizáciu ekonomiky
Výskum a inovácie pre digitalizáciu ekonomiky
Lákanie a udržanie talentov (veda, výskum a inovácie, komponent 10)
Reforma pobytovej a pracovnej legislatívy
Zjednodušenie režimu uznávania dokladov o vzdelaní a odborných kvalifikácií pre vykonávanie regulovaného povolania
Podporné nástroje a asistencia pre navrátilcov a vysokokvalifikovaných zamestnancov z tretích krajín a ich rodinných príslušníkov a zahraničných vysokoškolských študentov študujúcich na Slovensku
Posilnenie vzťahov s diaspórou, podpora občianskych iniciatív
Štipendiá pre najlepších domácich a zahraničných študentov a odmena pre vysoké školy, ktoré ich získajú
Podpora internacionalizácie v akademickom prostredí
Roky 2018-2024
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM)
"Lepšia dostupnosť a adresnosť pomoci učiteľom, skvalitnenie ponuky vzdelávania, či posilnenie odbornosti pre modernejšie školstvo.
To je cieľom vzniku Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM), do ktorého sa zlúčili od 1. júla 2022 Metodicko-pedagogické centrum (MPC), Slovenská pedagogická knižnica (SPK), Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže a Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). Znamená to tiež efektívnejšie využitie finančných zdrojov na vzdelávanie, ktoré bolo dlhodobým zámerom rezortu školstva.
Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM) bude poskytovať vzdelávanie a poradenstvo pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom, metodicky usmerňovať školy a školské zariadenia, aplikovať pedagogický výskum, organizovať predmetové olympiády a súťaže, poskytovať externé testovanie na školách, neformálne vzdelávať mládež či spravovať knižničný fond. Zároveň bude reflektovať potreby vzdelávania pre moderné školstvo a plniť aktivity z Plánu obnovy. Zlúčenie týchto organizácií bolo aj dlhoročnou požiadavkou ministerstva školstva na zníženie výdavkov, ktoré predchádzajúce vedenia rezortu nezrealizovali. "
Nové Regionálne úrady školskej správy (RÚŠS) sa zriaďujú ako orgány miestnej štátnej školskej správy v sídle každého kraja k 1. januáru 2022 a ako samostatné právne subjekty od tohto termínu budú vykonávať doterajšiu agendu odborov školstva okresných úradov v sídle kraja.
https://www.minedu.sk/regionalne-urady-skolskej-spravy/
Zmena financovania MŠ od 1.1.2025 (obce už nemajú zriaďovateľskú činnosť ako originálnu kompetenciu, ale ako prenesenú kompetenciu s normatívom)
Regionálne Centrá Podpory Učiteľov (RCPÚ)
Dôležitým katalyzátorom kurikulárnej reformy je viac ako 350 mentorov učiteľov, ktorí pôsobia v 40 Regionálnych Centrách Podpory Učiteľov (medzi nimi aj Trnavská, Prešovská a Košická univerzita) financovaných z Plánu Obnovy a Odolnosti - práve títo ľudia poskytli podporu už viac ako 20 tis. učiteľom na 70% základných škôl (Sep 2024, celkovo je v SR cca. 35tis učiteľov, a každoročne 24 fakúlt vygeneruje cca 4tis učiteľov, z ktorých iba 40% ide učiť).
Pri presadzovaní zmien školského systému zhora pomocou tvorby nových štátnych vzdelávacích politík, nových metodologických usmernení alebo nových vzdelávacích štandardov je kľúčové, aby učitelia uvedené zmeny pochopili, osvojili si ich a začali aplikovať v práci so žiakmi. Z tohto dôvodu bola v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR (Komponent 7 Reforma 1 – Kurikulárna a učebnicová reforma) vytvorená sieť regionálnych centier na podporu učiteľov (RCPU), ktorých cieľom je:
1. Vytvoriť regionálne partnerstvá na podporu implementácie princípov a cieľov nového kurikula základného vzdelávania.
2. Podporiť profesijnú prípravu pedagogických lídrov v regiónoch.
3. Zabezpečiť podporu pre učiteľov v regiónoch pri implementácii nového kurikula základného vzdelávania formou mentoringu a poradenstva.
Bližšie informácie sú uvedené v priložených dokumentoch, otázky môžete smerovať na rc@minedu.sk.
Nová Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo (SAAVŠ)
Slovenská akreditačná agentúra pre vysoké školstvo je verejnoprávna inštitúcia, ktorej úlohou je vykonávať činnosti externého zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike. Bola zriadená zákonom č. 269/2018 Z. z. ako právnická osoba so sídlom v Bratislave.
Poslaním agentúry je prispievať k zlepšovaniu kvality vysokoškolského vzdelávania v Slovenskej republike nástrojmi externého zabezpečovania kvality podľa princípov ESG 2015 a v súlade s očakávaniami strán zainteresovaných na vzdelávaní.
Agentúra poskytuje vysokým školám odborný a nezávislý pohľad na kvalitu vzdelávania a posilňuje kultúru kvality.
Rozhoduje najmä vo veciach týkajúcich sa udeľovania oprávnení VŠ na základe ich žiadostí a plní ďalšie súvisiace úlohy.
Transformovaná Slovenská Akadémia Vied (SAV)
Transformácia ústavov a centier SAV na verejné výskumné inštitúcie nastala k 1. januáru 2022.
Plénom parlamentu prešla novela zákona č. 133/2002 Z. z. o Slovenskej akadémii vied a novela zákona č. 243/2017 Z. z. o verejnej výskumnej inštitúcii, z dielne ministerstva školstva. Rezort tak splnil programové vyhlásenie vlády, kde sa zaviazal ukončiť niekoľkoročný proces transformácie Slovenskej akadémie vied.
Proces transformácie SAV prinesie obdobné transparentné pravidlá hospodárenia aké už platia pre verejné vysoké školy na Slovensku.
Posilní sa flexibilita verejných výskumných inštitúcií pre spoluprácu so súkromným sektorom, ale aj ich postavenie v rámci európskeho výskumného priestoru. „Zmenou právnej formy centier a ústavov SAV sa umožní efektívnejšie využívanie duševného vlastníctva ako aj flexibilnejšie kreovanie nových partnerstiev a spoluprác so súkromným sektorom a vysokými školami. To znamená aj predpoklad nárastu súkromných investícií do výskumu a vývoja a vyššiu produktivitu reálne uplatniteľných výsledkov,“ vysvetľuje štátny tajomník rezortu školstva Ľudovít Paulis.
Samotnej transformácii predchádzali aj konzultácie s predstaviteľmi rezortu školstva a Akadémie vied Českej republiky. Práve Akadémia vied ČR si pred desiatkami rokov prešla podobnou transformáciou, ktorá pomohla identifikovať nielen možné prínosy ale aj riziká.
Text: Tlačové oddelenie MŠVVaŠ SR
https://www.sav.sk/index.php?doc=services-news&source_no=20&news_no=9125
Výskumná A Inovačná Agentúra (VAIA)
VAIA vznikla v októbri 2021 ako vykonávateľ Komponentu 9 Plánu obnovy a odolnosti so zodpovednosťou za reformu riadenia, hodnotenia a podpory v oblasti vedy, výskumu a inovácii.
Misiou VAIA je významne zvýšiť inovačnú výkonnosť Slovenska. VAIA vznikla na Úrade vlády v roku 2021 s cieľom reformovať štátnu podporu vedy, výskumu a inovačného ekosystému. Medzi prvé úlohy nového tímu patrí zavedenie hodnotenia výskumu a inovácií zahraničnými expertmi, návrh nového modelu riadenia a financovania výskumu a vývoja pod Radou vlády pre vedu, techniku a inovácie a príprava Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií.