"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát." Martin Kríž a kolektív
"Učíme (sa) samostatne myslieť a zodpovedne konať na základe hodnôt, vedomostí a dát." Martin Kríž a kolektív
Základné školy spadajú pod tzv. Regionálne školstvo, a vrámci Národného Programu Rozvoja Výchovy a Vzdelávania sú navrhnuté mimo iných aj nasledovné reformy:
Reforma obsahu a formy vzdelávania - Vzdelávanie v 21. storočí
(kurikulárna a učebnicová reforma)
Príprava a rozvoj učiteľov na nové obsahy a formy výučby
(zmena vysokoškolskej prípravy učiteľov a posilnenie profesijného rozvoja učiteľov - základom je profesijný štandard učiteľa
Učitelia sa môžu dozvedieť viac cez nasledovné kurzy aktualizačného vzdelávania.
Nemenej zaujímavou zmenou je projekt DigiEDU na digitalizáciu škôl za cca 200M eur.
Cieľom základného vzdelávania je, aby každý žiak:
získal rozvinutú všestrannú a funkčnú gramotnosť v súlade s požiadavkami spoločnosti, vedel ju uplatniť v každodennom osobnom a spoločenskom živote a pri napĺňaní svojich osobných, vzdelávacích, kultúrnych a sociálnych potrieb,
mal vybudovaný základný hodnotovo‐kultúrny rámec svojej osobnosti, ktorý ho orientuje a sprevádza pri plánovaní a dosahovaní individuálnych životných cieľov, ako aj pri participácii na širších spoločenských, kultúrnych a globálnych aktivitách,
získal reálne vedomie o vlastnom osobnostnom potenciáli pre svoj ďalší vzdelávací rast a ce‐ lostný rozvoj.
Ako uvažovať o "Metakognícii" a "Charaktere" v novom ŠVP.
https://vzdelavanie21.sk/charakter-a-metakognicia/
Novinkou sú 3 cykly ZŠ,
ktoré na seba nadväzujú:
Prvý cyklus (1. – 3. ročník ZŠ)
ISCED 1
Žiak získáva vzťah k učeniu sa, vytvorí si pracovné návyky a pracovný režim, aktívne sa zapája do práce, využíva kreativitu pre zlepšovanie svojich myšlienok.
Žiakom vytvára učiteľ bezpečné prostredie a podporu:
„Ty mi pomôžeš.“
Vyučovanie ťažiskovo zabezpečuje učiteľ s aprobáciou na primárne vzdelávanie.
Druhý cyklus (4. – 5. ročník ZŠ)
ISCED 1
Žiak dokáže bezpečne a jasne komunikovať svoje pocity, potreby a hranice, vyjadruje pre ne pochopenie u seba aj u iných a reflektuje svoje konanie a postoje.
Zámerom súčasne je, aby žiak rozlišoval medzi faktami, domnienkami a hodnoteniami, a aby nadobudol väčšiu samostatnosť v učení a prevzal časť zodpovednosti za svoje učenie, uvedomil si, čo je oblasťou jeho záujmu a čomu by sa chcel hlbšie venovať.
Žiak si vytvára vzťahy s rovesníkmi a učí sa spoločne s nimi riešiť úlohy a výzvy:
„Ja to dokážem, som schopný vstúpiť do spolupráce.“
Vyučovanie zabezpečujú spoločne a vyvážene učitelia s aprobáciou na primárne vzdelávanie a uči telia so špecializáciou na konkrétnu vzdelávaciu oblasť alebo vyučovací predmet.
Tretí cyklus (6. – 9. ročník ZŠ)
ISCED 2
Žiak okrem rozvinutia všetkých gramotností dostane priestor aj na hlbší rozvoj v oblastiach svojho záujmu a vytvoril si tak predstavu o svojej profesijnej budúcnosti.
V tomto kontexte cieľom je, aby vyjadroval záujem a bol motivovaný k samostatnej práci, pýtal si spätnú väzbu a pravidelne využíval kreatívny proces, analýzu, vyhodnocovanie a overovanie in formácií pri učení sa.
Tretí cyklus charakterizuje nadobúdanie celospoločenskej a environmentálnej zodpovednosti:
„My to dokážeme.“
Vyučovanie zabezpečujú ťažiskovo učitelia so špecializáciou na konkrétnu vzdelávaciu oblasť alebo vyučovací predmet. Školy si vytvárajú školský vzdelávací program pre tie cykly, v ktorých sa vzdelávajú žiaci v ich škole.
Žiak má byť po absolvovaní základného vzdelávania spôsobilý:
‐ vyjadrovať a interpretovať pojmy a vzťahy medzi nimi, myšlienky, pocity a potreby, fakty a ná‐ zory ústnou a písomnou formou v slovenskom a v materinskom jazyku (ak je odlišný od slo‐ venského jazyka) v rôznorodých situáciách a príležitostiach;
‐ komunikovať v aspoň jednom cudzom jazyku na požadovanej úrovni;
‐ používať a hodnotiť texty rôznej povahy za účelom ich využitia pri ďalšom učení sa a vo vy‐ hodnocovaní informácií v rôznych životných situáciách,
‐ rozvíjať a používať matematické a logické myslenie, princípy a postupy na riešenie rôznych problémov v každodennom živote a v ďalšom štúdiu a na argumentáciu svojich myšlienok,
‐ zodpovedne a bezpečne využívať digitálne technológie a médiá na vzdelávanie, komunikáciu a vnímať ich prínos k inováciám, uvedomovať si príležitosti aj riziká, ktoré predstavujú,
‐ vysvetliť prírodné javy, spoločenské a historické udalosti pomocou základných vedomostí, me‐ tód vedeckého bádania a odvodiť závery podložené dôkazmi,
‐ používať technické nástroje a prístroje na realizáciu návrhov a inovácií, overenie hypotéz a na prijatie rozhodnutia alebo záveru s využitím technológií,
‐ zúčastňovať sa na občianskom a sociálnom živote na základe poznania aktuálneho diania, his‐ torických súvislostí, spoločenských, kultúrnych a náboženských špecifík,
aktívne pristupovať k riešeniu problémov a prijímať rozhodnutia na základe poznatkov, zruč‐ ností a hodnôt z oblastí prírodných, spoločenských, humanitných vied a umenia,
vnímať a využívať rôzne druhy umenia ako spôsob vyjadrenia a chápať miestne, regionálne, národné, európske a globálne prejavy kultúry,
konať vedome v súlade s poznatkami o zdravom životnom štýle a jeho dopade na fyzické a du‐ ševné zdravie,
robiť informované rozhodnutia o ďalšom vzdelávaní a životnej budúcnosti vrátane profesij‐ ného smerovania, poznať a prijímať svoj potenciál aj limity,
spolupracovať s ostatnými ľuďmi, byť solidárny a preferovať konsenzuálne riešenia v konflikt‐ ných situáciách,
využívať kreatívny proces, analýzu, vyhodnocovanie a overovanie informácií pri učení sa, iden‐ tifikovať a skúmať komplexné problémy,
používať kritické myslenie založené na poznatkoch a etických hodnotách,
konať v súlade s hodnotami smerujúcimi k ochrane životného prostredia a udržateľného ži‐ vota,
konať na základe poznania spoločenských a právnych noriem, ľudských práv, toleranciou roz‐ manitosti a v súlade s demokratickou kultúrou spoločnosti.
ZŠ v pilotnom programe implementácie nového kurikula
Pani riaditeľka ZŠ v Budimíre vysvetľuje prečo sa zapojili ako pilotná škola do reformy. Na podnet rodiča v Rade Školy si sadli ako kolektív a spoločne sa dohodli, že do toho pôjdu.
Výsledky prvého prieskumu na pilotných školách implementujúcich nové kurikulum
NIVAM predstavil výsledky prieskumu 39 pilotných škol v týchto témach:
Kultúra školy
Inovatívnosť vo vzdelávaní
Profesijná spokojnosť
Vnímaná profesijná zdatnosť
Síce z roku 2019 (obsah týkajúci sa ŠVP už neplatí), ale výborná prednáška pre budúcich učiteľov z pohľadu riaditeľky školy - o ŠVP, reformách, učebniciach, metodikách, triednych knihách, časovo-obsahových plánoch, organizácii učiteľov a predmetových komisií. Veľmi praktické.
Začínajúci učiteľ si má:
Prečítať aktuálny ŠVP
Naštudovať aktuálny ŠkVP
Mať v súlade učebnice, metodiky, pracovné zošity (niektorí vydavatelia to poskytujú spoločne s učebnicou)
Vytvoriť časovo-obsahový plán na celý rok (nie je povinné, ale veľmi nápomocné)
Prekonzultovať s Predmetovou Komisiou svoj časovo-obsahový plán
A mnoho ďalšieho, no najmä vytvoriť si vlastné podporné mechanizmy :)
Aktuálne strategické ciele pre vzdelávanie do roku 2030
Regionálne školstvo (MŠ, ZŠ a SŠ)
Do roku 2030 by mal byť podiel detí vo veku od 3 rokov až do povinného primárneho vzdelávania najmenej 96 %.
(SR v 2015: 78,4% 4+r.; EÚ: 95,4%; SR v 2020: 82%)
Podiel 15-ročných detí s nízkymi výsledkami v čítaní, matematike a vede do roku 2030 by mal byť menej 15%
(SR v 2015: 30,7%; EÚ: 21%, SR v roku 2022: 30+%).
Podiel žiakov s nízkymi výsledkami v počítačovej a informačnej gramotnosti do roku 2030 by mal byť menej 15 %.
Podiel osôb, ktoré predčasne ukončili vzdelávanie a odbornú prípravu, do roku 2030 by mal byť menej 9 %.
(SR v 2017: 9,3%; EÚ: 10,6%).